De Hongerspelen vs. the Hungergames: Het boek vs. de film! Recensie door Baukje Krikke

“De regels van de Hongerspelen zijn simpel. Als straf voor de opstand moeten alle twaalf districten één meisje en één jongen leveren die meedoen, de zogenaamde tributen. De vierentwintig tributen worden opgesloten in een enorme openluchtarena die uit van alles kan bestaan, van een gloeiend hete woestijn tot een barre ijsvlakte. Een aantal weken lang moeten de deelnemers op leven en dood met elkaar vechten. De tribuut die als laatste overblijft, heeft gewonnen”.

Katniss Everdeen is een meisje uit District 12, dat de zorg voor haar zusje en moeder op zich heeft genomen na het overlijden van haar vader. Samen met haar goede vriend Gale jaagt ze stiekem op wilde dieren in het bos, om zo eten op de tafel van het arme gezin te krijgen. Alles verandert op de dag dat de tributen van de 74e Hongerspelen worden gekozen. Katniss meldt zich vrijwillig om haar zusje Prim te besparen van deelname aan de Hongerspelen. De hele bevolking van het land Panem kijkt toe als ze haar district vertegenwoordigd in de gemanipuleerde arena. Wat volgt is een spannende strijd om te overleven.

De Hongerspelen is het eerste boek in een trilogie van Suzanne Collins. Na het zien van een preview van de pas verschenen film, werd mijn interesse voor het boek gewekt. Het boek is lekker vlot geschreven en leest heel snel weg. Collins weet de aandacht van de lezer goed vast te houden, waardoor je het boek het liefste in één ruk uit wilt lezen! Het boek heeft een goede opbouw, waarin de Trekking voor de tributen die aan de Hongerspelen moeten deelnemen wordt beschreven en de lezer tegelijkertijd achtergrondinformatie krijgt over Katniss en het land Panem. Hiermee vorm je als lezer een goed beeld van het ontstaan van de Hongerspelen en de macht die het Capitool over de 12 districten van Panem heeft. Aan de andere kant voel je meteen de spanning van de meedogenloze Hongerspelen en het lot dat Katniss te wachten staat. Een superspannend verhaal vol verrassende wendingen! Een boek dat je gelijk doet verlangen naar meer.. En dat kan, met de twee volgende delen Vlammen en Spotgaai.

Zelf was ik na het lezen van het boek erg benieuwd naar de verfilming, waardoor het gevaar bestaat dat je met te hoge verwachtingen naar de film toe gaat. Bij mij was daar gelukkig geen sprake van! Natuurlijk wijkt een boekverfilming altijd af van het boek, simpelweg omdat er in een film geen tijd is om alle details uit te werken. Ook maak je als lezer je eigen voorstelling van personages, locaties en gebeurtenissen, waardoor een film teleurstellend kan zijn.
Ik vind de verfilming erg goed, er wordt heel goed tijd genomen voor de opbouw van het verhaal. Dit is natuurlijk vooral belangrijk voor kijkers die het boek en daarmee de achtergrond van de Hongerspelen niet kennen. Gaandeweg kom je meer te weten over de jeugd van Katniss, door middel van enkele flashbacks. Ook wordt er slim gebruik gemaakt van het feit dat de Hongerspelen in het hele land Panem op televisie wordt uitgezonden. Zo kunnen de tv-presentatoren op noodzakelijke momenten uitleg geven aan de kijkers van de film, bijvoorbeeld over spelregels van de Hongerspelen die lezers van het boek al kennen. Hoewel de film logischerwijs op enkele aspecten afwijkt van het boek, wordt het verhaal goed uitgediept en verbeeld.
Ik raad alle fans van de boeken van Suzanne Collins dan ook aan om de film te bekijken!

Suzanne Collins heeft met De Hongerspelen trilogie een spannende serie geschreven, geschikt voor jong en oud! De film doet niet onder voor het boek, al heeft het boek een diepere laag. Het spannende verhaal houdt je aandacht prima vast en doet je verlangen naar meer… Meer boeken en ook meer films!

About these ads

Over Boekhandel Iwema

Iwema is al meer dan 100 jaar een toonaangevende boekhandel voor Assen en de regio. De nadruk ligt op kwaliteit en serviceverlening. Het is in de loop der jaren een boekhandel geworden met ruimte, rustige zitplaatsen en een prettige sfeer. Het assortiment bestaat uit een royaal boekenaanbod, maar ook een verrassende sortering wenskaarten en papeterie. Iwema is aangesloten bij Libris, een samenwerkingsverband van zo'n 100 middelgrote zelfstandige boekhandels. Kom eens kijken! U bent van harte welkom.
Dit bericht werd geplaatst in Recensie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.